BLOGas.lt
Sukurk savo BLOGą Kitas atsitiktinis BLOGas
Use your widget sidebars in the admin Design tab to change this little blurb here. Add the text widget to the Blurb Sidebar!

Davatkos vs. The Human Body Exhibition ir kitos aktualijos

2012-02-16 | Aplinka

Grįžau į tėvų namus tam, kad pasimokyčiau perlaikymui (taip, mokslą myliu, o savo studijų principo nemėgstu, todėl studijoms mokausi retai ir nedaug), bet vakar su Geistaute žiūrėjau filmą, o šiandien kuičiuosi internete. Pasižiūrėjau labai neblogą „Positive Money” prezentaciją apie tai, kaip bankai sukuria daugiau pinigų, nei jų realiai yra, kaip ekonomika vystoma skolos pagrindu ir kodėl šita sistema veda į neabejotiną krachą. Vieną tokį jau turėjom, kai sprogo nekilnojamojo turto burbulas, panašiai nutiko mūsų „Snorui”, JAV skolos neįtikėtinos, bet jie toliau ramiu veidu spausdinasi sau dolerius. Anksčiau ar vėliau sistema vėl užluš. Jau kliba. Prezentaciją galit parsipūst iš „Linkomanijos”. Autorių teisių aktyvistai galit ramiai atsikvėpti - oficialiame puslapyje galit lygiai taip pat siųstis. Nemokamai. Nieko pernelyg naujo, jeigu turit bendrą išsilavinimą, tačiau gražiai, paprastai ir vizualiai - kaip sakė mano kalbos kultūros dėstytoja, jeigu „seneliai suprastų”, tai prezentacija/ vieša kalba yra gera. Šitą, tai tikrai suprastų.

Knisinėdama internetą perskaičiau nuomonę apie „The Human Body Exhibition”, kuri vadinama populiariausia paroda pasaulyje. Kaip žinia, joje kažkada gyvenusių žmonių kūnai, kaulai, audiniai. Chemiškai apdoroti ir pateikti plačiai peržiūrai. Čia ir žemiau cituoju delfi.lt esantį tekstą:

Pagrindinis kriterijus pažangioje ir moralioje visuomenėje turėtų būti pagarba žmogui, jo teisėms ir orumui. Norėčiau dar kartą atkreipti dėmesį į jau žinomą faktą, kad šioje parodoje demonstruojami iš tikros „medžiagos”, tikrų kūnų, tikrų ŽMONIŲ padaryti eksponatai. Parodoje tiesmukišku atvirumu rodomi kūnai yra ASMENŲ, kurie gimė iš meilės, gal ir patys mylėjo, kentėjo, verkė, džiaugėsi, gėrė arbatą, grožėjosi gėlėmis, ieškojo tiesos. Dabar jie - eksponatai.

Per retai ir per tyliai klausiama dėl pačių eksponuojamųjų laisvo informuoto sutikimo. Galų gale, apie kokį sutikimą kalbame? Mirtis ir mirusio žmogaus kūnas turi būti gerbiami, net jei pats žmogus sau tos pagarbos nenori.

Taip. Pagrindinis kriterijus tikrai turėtų būti pagarba žmogaus teisėms ir orumui, o jeigu žmogus pats oriai pasirinko paaukoti savo kūną parodai - net nekvescionuojant priežasčių (meilė mokslui, ekshibicionizmas, pinigai), tai kodėl vėliau, dėl davatkiško moteriškės iš virtuvės požiūrio, žmogaus pasirinkimo turėtų būti nepaisoma?

Aš nemėgstu žmonių ribotumo ir nesuprantu, kodėl reikia kištis į svetimus sprendimus, kurie niekam nedaro žalos? Žinot, kad galima parduoti savo odą iš kurios  po jūsų mirties vėliau gamins itin brangias ir retas žmogaus odos pinigines, dokumentų dėklus ar net batus? Jeigu jums tai amoralu, tai jūs neparduodate ir neperkate. Jeigu jūs nieko prieš - parduodate arba perkate. Žmogus, tai miręs juk, gyvam jam odos niekas nedirs ir tamsioj pakampėj nelauks, kad jį anksčiau laiko nukalt.

Tik gaila, kad kuo toliau, tuo daugiau prisiriję duonos ir prisižiūrėję žaidimų tampame vis amoralesni ir aklesni.

Kas išvis yra moralė? Krikščioniškoji moralė - taip, suprantama, kad remiantis jų dogmomis, tokie žaidimai su mirusio žmogaus kūnu yra amoralu. Aš nesu krikščionė, o moralu man yra tai, kas nekenkia kitiems. Sakyti, kad tokios parodos nužmogina, skatina smurtą ar mažina pagarbą žmogaus kūnui yra neobjektyvu, kadangi tam nėra jokio pagrindimo.

Jeigu kalbėsime apie mano asmeninę nuomonę, tai aš manau, kad žmogaus kūnas, kaip ir viskas gamtoje ir moksle, yra magiškas. Jūs suvokiate, kad tokia sudėtinga sistema, kuri geba veikti šitaip darniai, autonomiškai valdyti tokius sudėtingus fiziologinius procesus, susidarė iš dviejų ląstelių? Geras, ką?

Beje, dėl savo kūno dar neapsisprendžiau - žinau, kad visus tinkamus transplantacijai audinius ir organus paaukosiu, o ar savo kūną atiduosiu moksliniams tyrimams? Dar neapsisprendžiau. Tikriausiai. Jeigu ne, tai norėčiau, kad mane sudegintų, o pelenus išbertų kokioj gražioj vietoj. Kapinės užima daug naudingo ploto, o ir laidotis į žemę pagal krikščioniškus papročius būtų amoralu, nes veidmainystė mano vertybių skalėje yra amorali. O štai laisvas pasirinkimas - anaiptol.

Patiko (19)

Rodyk draugams


Komentarai (8)

  1. Vilmis 

    Krikščioniška moralė apskritai yra iškreipta ir veidmainiška. Mes, jų manymu, esam visiškai nužmogėję, bet kažkodėl mūsų pasauliuose atsiranda vietos įvairiems požiūriams ir pasirinkimams..

  2. Baltuma 

    Vadovaujantis tos moters logika reikėtų apskritai lupti kūnus iš visur, kur jie naudojami ne pagal „moralią“ paskirtį. Pradedant kokiais nors medicinos universitetais ar anatomijos muziejais. Juk jie irgi kažkada „mylėjo, kentėjo, verkė, džiaugėsi“…

    Beje, tik ką atsiminiau, jog skaičiau, kad kažkoks mokslininkas atidavė panašiai įstaigai po mirties savo kūną, kad ši jo kaulus eksponuotų kaip homo sapiens pavyzdį. Tik kauleliai viešumos nepasiekė, nes juos apdorojus pasimatė, jog jie turi aiškių sifilio požymių.

  3. Ieva J. 

    Pradėjusi skaityti šitą postą iškart pagalvojau apie visa tai, ką surašei savo paskutinėje pastraipoje. Visiškai pritariu tavo mintims. Kaip tik prieš porą dienų su Adomu kalbėjau apie šitą parodą ir pasakiau jam, kad jei mirsiu dar ne visiškai “susidėvėjusi”(:D), tai tegul jis mano kūną atiduoda į kažką tokio panašaus. Kad būtų iš mano lavono bent kažkokia nauda kitiems žmonėms. Pavadino mane keista.
    Tikrai nesuprantu lavonų kišimo po žeme prasmės, mano galva čia yra tik totalus žemės naudmenų švaistymas. Patys nenaudingiausi ir šiurpiausi žemės plotai planetoj. O kur dar visos nežmoniškos laidotuvių išlaidos ir pompastika, kuri mūsų visuomenėj priimtina. Aš tik už kremavimą. Buvai, dirbai, gal kažką palikai pasauly, kas primintų apie tave, bet tas kažkas neturi būti paminklas su vardu ir pavarde. Man per šiurpu ateiti prie kapo ir žinoti, kad po kojom guli kaulai žmogaus, kurį tu kažkada pažinojai. Ir tie paminklai ir kapai man toks savotiškas egzibicionizmas. Ir dar našta šeimai.

  4. Ž.M 

    Pati turėjau ir dar tebeturiu mintį tą parodą aplankyti nuo tos minutės, vos tik pamačiau skelbimą apie ją. Tik nevalgiusi. Nes, kad ir įdomu, tačiau man nuo savo pačios kraujo vaizdo dažnai būna silpna, o čia - perdirbti kūnai.
    Kalbant apie nuomonę iš Delfi… skaičiau ją, ir uždariau langą su mintimi, kad dar viena moteriškė neturi ką veikti. Jei žmonės pasirašė dokumentus prieš mirdami, suprato, kaip atrodys jų kūnai po to ir kokiam tikslui bus panaudoti, tai diskusija čia nebetenka prasmės (tiksliau, tos moteros skundas). Galima suprasti, jog tokios parodos idėja gan keista, nes preparuotus žmogaus organus kur kas dažniau temato būsimi ir esami medikai, bet ne plačioji visuomenė. Tačiau kalbėti apie moralę, kai beveik kiekviename žmoguje, taip pat ir tos nuomonės autorėje, jos likę tiek, kiek dešroje mėsos… drąsoka.
    Beje, kremacijai visiškai pritariu. Išsiaiškinsiu, kokias sąlygas galima numatyti rašant testamentą. Ir jei tik įmanoma, tai jame nurodysiu visas mano (ne)laidojimo subtilybes.

  5. A. 

    Tas delfi.lt komentaras labai gražus. Tačiau dėl tokio mąstymo gydytojai turėjo slapčia kasti lavonus moksliniams tyrinėjimams. Taip, siekdami sukurti kažką gero visuomenei, jie laužė to meto įstatymus.
    Manau, egzistuoja toks dalykas, kaip moralė. Tačiau šioj vietoj nereikia taip vienpusiškai vertinti.

  6. Autoriai 

    Negalime su Jumis susisiekti kitaip, todėl rašome čia. Norime pakviesti jus prisidėti prie http://www.zinom.lt rašytojų komandos. Šiame puslapyje galite rašyti straipsnius ir užsidirbti papildomai neribotą kiekį pinigų iš reklamos, šalia savo parašytų straipsnių. Jeigu domina šis pasiūlymas, parašykite mums: autoriai@zinom.lt

  7. Gabrielė 

    Kiek man pavyko išsiaiškinti, tie žmonės parodoje - “neatpažinti” negyvėliai iš Kinijos kalėjimų. Jie nėra davę jokio sutikimo šitaip elgtis su jų kūnais po mirties (o Lietuvos įstatymai neleidžia tokio “sutikimo pagal nutylėjimą”, nėra aiškiai pareikšta žmogaus valia, reiškia, nėra sutikimo), o kadangi jie dar ir iš Kinijos, tai galima ir kraupesnių dalykų pagalvoti apie tai, kodėl jie neatpažinti. Jeigu būtų taip, kaip Jūs rašote - žmonės davė sutikimą nesvarbu dėl kokių priežasčių - tikrai daug mažiau priekaištų ta paroda susilauktų.

  8. Reda 

    Gabriele, pirmą kartą girdžiu tokį dalyką. Taip, jeigu situacija tokia, tada paroda neetiška.
    Kita vertus, manau, kad šiuolaikinėje visuomenėje, kada kažkas kelia tokį ažiotažą… Ir tokia informacija plačiai neskamba? Vadinasi, ji labai abejotina.

    Žurnalistai būtinai atkapstytų tokius faktus ir darytų viską, kad tai plačiai skambėtų. Kas dėl moralės, kas dėl populiarumo ir pinigų.


Rašyti komentarą